IT-elsősegély cikk a TP újság 2011 decemberi számában
Az IT-elsősegély rovat célja, hogy általános problémákra felhívja a figyelmet valamint tanácsaival segítse a felhasználókat.
Szünetmentes biztonság
Éves szinten (szerencsés esetben) csak egyszer-kétszer fordul elő áramszünet.
Sokan azt mondják, ki lehet bírni, csak vissza kell kapcsolni a szervert, a gépeket és egyéb eszközöket, és minden a régi. Azt hihetnénk, a szünetmentesek csak áthidalják az áramszüneteket, de többet segítenek, mint gondolnánk! Egész évben védik eszközeinket az áramingadozásoktól, biztosítják az egyenletes teljesítményt, probléma esetén szabályosan kapcsolják ki a gépeinket.
Az áram kismértékű ingadozása sajnos folyamatos, amit észre sem veszünk, de eszközeinknek esetenként túlfeszültséggel kell megbírózniuk. Ez lerövidíti élettartamukat, akár visszafordíthatatlan károkat, meghibásodást okozhat. Biztos sokan tapasztalták áramszünet után, hogy nem működik rendesen a számítógép, a pénztárgép, esetleg a fontos adatokat tároló háttértárak adták be a kulcsot, vagy csak egy tápegységgel lettünk rövidebbek. A mentést visszaállítani, pótolni az elveszett munkát, új alkatrészt venni, újratelepíteni a rendszert, javíttatni a pénztárgépet rengeteg időbe és pénzbe kerülhet. Minden áramszünet, vagy az észrevehetetlen feszültségingadozás, a földelési hibák magukban hordozzák e problémák lehetőségét, amit jobb megelőzni, mint átélni.
Illetéktelenek kíméljenek
Amikor az IT biztonságra gondolunk, mindenkinek az jut eszébe, hogy a gépeket, hálózatot védeni kell a külső behatások ellen. Arra viszont sokan nem gondolnak, hogy egy külső behatások ellen védő tűzfal a belső ügyviteli hálózatot nem védi, és a legtöbb esetben erre nincs megfelelő biztonsági szabályzat.
Sajnos általános, hogy az általunk ismert szállodák többségében nem alakítottak ki felhasználói hitelesítést, jogosultság- és hozzáférés korlátozást, ami nem elhanyagolható, hiszen így fontos dokumentumainkhoz, akár az ügyviteli szoftvereink adatbázisához is könnyen hozzáférhet bármelyik dolgozó, még csak informatikusnak sem kell lennie hozzá, hogy letöröljön fontos fájlokat. Akár véletlenül, akár szándékosan történik ilyesmi, az egyaránt elfogadhatatlan. Felmerül a kérdés: kinek a felelőssége, hogy a megfelelő biztonságot kialakítsa például az ügyviteli szoftvert futtató szerveren? A beszállítónak kellene kitalálnia talán, hogy a szálloda egyes dolgozói milyen szinten és mihez férhetnek hozzá a hálózatban? Szerintünk nem. Tapasztalatunk az, hogy a legtöbb esetben fel sem merül a felelősség kérdése, csupán miután a baj már megtörtént. Véleményünk szerint a rendszer gazdájának a feladata, hogy a biztonságról gondoskodjon. Ha nem is dönthet saját hatáskörben, fel kell hívnia a döntéshozó figyelmét erre a veszélyre, majd meg kell tennie a megfelelő lépéseket. Az elmúlt évek gyakori hibája, hogy a megbízott rendszergazda nem mer, vagy nem nyúl hozzá az ügyviteli szoftver szerveréhez, mert azt a szolgáltató szállította, és ezért azt gondolja, azt valaki felügyeli. Egy hiba esetén ez a kérdés felértékelődik, de érdemes inkább a megelőzésre koncentrálni. Vajon cége informatikailag is biztonságban van?
Az újságban megjelent cikk megtekintéséhez kattintson ide
Rendszerfelügyelet:
Hardver-, szoftver beszerzés
De Place Club
Alkalmi IT munkáink:
Teljes géppark csere éjszaka, a 0-24 órás étkezdében
Honlap referenciák:

|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |